ТЕЛЕКРИТИКА

Кшиштоф Зануссі: «Сьогодні ти або знімаєш у копродукції, або не знімаєш взагалі»

Польський режисер – про новий фільм, який зніматиметься в Україні, досвід копродукції та несвоєчасність польської картини «Волинь»

Культура

В інтерв'ю «Телекритиці» польський режисер і сценарист Кшиштоф Зануссі розповів про роботу над фільмом «Ефір», який отримав фінансування від Держкіно і буде зніматися відразу в кількох країнах.


77-річного Кшиштофа Зануссі важко застати вдома. Він постійно в роз'їздах: презентації, лекції для студентів, постановки п'єс. "Я зараз їжджу по світу зі своєю останньою картиною «Чужорідне тіло» і книжкою «Стратегії життя, або Як з'їсти тістечко і далі його мати», багато викладаю, нещодавно поставив свою п'єсу в Литві ...", – розповідає він.

Та вже наступного року велика частина часу режисера буде присвячена новому фільму, тісно пов'язаному з Україною. На останньому пітчингу Держкіно фільм «Ефір» Кшиштофа Зануссі став переможцем у категорії авторських копродукційних фільмів. Україна виділить на його підтримку 16,7 мільйонів гривень (при загальному бюджеті фільму в 61 млн грн).

Про те, що українського буде в цьому фільмі – в інтерв'ю «Телекритиці».

Про що буде ваш фільм і коли почнете зйомки?

Дія відбувається в Австро-Угорській імперії напередодні Першої світової війни. Саме тоді в медицині стали застосовувати ефір – засіб для присипляння людини, для ослаблення її волі. Фільм – філософська притча про те, що людина прагне панувати над іншими, не думаючи про наслідки. Це якоюсь мірою історія Фауста, який не вірить, що душа існує. Але в кінці він буде здивований.

_

Фото: Newtimes

Сценарій написаний вже давно. Але історія з підготовкою все ще тягнеться. Ми хочемо застати сніг, тому розпочинати треба не пізніше березня або штучно робити сніг. За планами, наприкінці 2017-го фільм вже має бути готовий.

Це буде копродукція 4 країни – крім Польщі та України, приєднаються Литва та Італія. З 1 січня в Італії вводять нові правила підтримки копродукції, так що чекаємо, коли наші плани роботи з ними будуть підтверджені. «Ефір» також розраховує на підтримку Литви, оскільки стоїть в «черзі» на отримання їхнього гранту. І ще ми розраховуємо на кошти з Європейського фонду Eurimage. Але найбільшу частку в бюджеті забезпечить польська сторона.

Яка участь української сторони планується, крім фінансової підтримки?

Звісно, у фільмі зніматимуться українські актори. У головній ролі має бути молодий чоловік з України. Ймовірно, маловідомий, зважаючи на юний вік. Ще одну роль ми запропонували одному дуже відомому українському акторові. Поки що чекаємо на відповідь від нього, тож не можу назвати його ім'я.

«У головній ролі зніметься молодий український актор. Ймовірно, маловідомий з огляду на юний віку»

Крім того, зйомки будуть на території України. Де саме – обговорюється, але ймовірно це будуть регіони колишньої Австро-Угорщини. Також зйомки пройдуть ще в Литві і Польщі. Логіка задіяти для зйомок так багато країн не дуже виправдана з економічної точки зору, але це необхідна умова, щоб отримати їхню підтримку.
А як у вашому фільмі буде вирішуватися мовне питання?

Мене захоплює можливість працювати з різними мовами. В Австро-Угорській імперії офіційні органи говорили німецькою, а жителі між собою – своїми мовами. І я за те, щоб у фільмі використовувати кілька мов, оскільки це було природно для тодішньої Європи.

Тобто, буде подальше дублювання для кожної країни?

Я розраховую обійтися без дубляжу. У Польщі взагалі дубляж не популярний – ми дивимося фільми мовою оригіналу. Так що в «Ефірі» постараємося зберегти багатомовність, але зробити так, щоб всім було зрозуміло і без дублювання.

_

Фото: Culture.pl

Зараз в Україні з'являється все більше ідей і проектів, розрахованих на копродукцію з Польщею. Наскільки вона взаємовигідна і реальна на ваш погляд?

Копродукція – це необхідна реальність нашого часу, це норма для амбітних проектів. Я ось щойно закінчив роботу як продюсер над проектом Агнешки Холланд Pakot (Come Count в англійському варіанті). Там теж була копродукція Польщі, Німеччини, Швеції та Словаччини. Питання стоїть так: або зняти в копродукції, або взагалі не зняти.

З Україною копродукція дуже перспективна. Є й зрозумілі обом країнам теми, сюжети, і близькість мови, і економічно має бути дешевше, якщо ми говоримо про зйомки в Україні. Наприклад, в Польщі зараз стало дорожче знімати, а мало б бути дешевше порівняно з іншими країнами, якщо ми прагнемо вирватися у світ великих кіновиробників. Так що в України в цьому може бути важлива перевага.

«Вихід «Волині» саме зараз – не на часі. Але зроблений фільм точно не з почуття помсти»

Як ви ставитеся до виходу в Польщі фільму «Волинь» Войцеха Смаржовського? В Україні він викликав бурхливу реакцію, хоча його тут не показували. Чи може він вплинути на співпрацю?

Я не бачив останню версію фільму. Але те, що бачив до фінального монтажу, – це була щира картина. Колись мали зняти фільм про ці події. З польського боку мав з'явитися критичний погляд. Інша справа, що краще б це сталося кілька років тому: фільм зняли дуже невчасно.

Я розумію чутливий погляд українців саме зараз, коли така складна ситуація, коли є російська агресія. Тому і визнаю, що не на часі його вихід саме зараз. Але зроблений фільм точно не з почуття помсти.

І я не думаю, що він здатний щось змінити в наших взаєминах. Не потрібно надавати йому надмірне значення і перебільшувати похмурі сторони. Це просто фільм. Для співпраці у нас набагато більше аргументів.

Фото: Cinemotionlab

Статті до теми

Главное в разделе

Культура

Канни-2018: 5 ознак того, що фестиваль нездужає

Культура

Недоумство та відвага: 5 неадекватних героїв Marvel, не рахуючи Дедпула

Популярное на Телекритике



Дуся

День вишиванки: як українські медійниці в традиційному вбранні красувалися

Дуся

Показала більше, ніж варто було: американська телезірка вийшла на червоний хідник в Каннах без білизни

Суспільство

«Геніальна і страшна»: червнева обкладинка National Geographic стала вірусною

Бізнес

Скільки заробляють журналісти в Україні